Epping-Ongar Railway

Ooit gezien op een oude Londense metrokaart: een kort lijntje in de rechterbovenhoek dat tegenwoordig verdwenen is. Toen het traject tussen Epping en Ongar in 1994 gesloten werd, verloor London Underground niet alleen zijn hoogst gelegen, maar ook zijn meest oostelijk gelegen station. Bijzonder genoeg blijft Ongar gelden als het 0-punt voor afstandbepalingen op het Londense metronet. Tien jaar geleden werd het traject weer in gebruik genomen, maar door treinen. Zoals het traject ooit werd aangelegd!

Wat is er te doen?

De lijn van Epping naar Ongar werd in de 19e eeuw gebouwd door de Great Eastern Railway als verlenging van de spoorlijn uit Stratford. Na de Tweede Wereldoorlog werd de gehele lijn overgenomen door Londen Transport en opgenomen in de Central Line. Op de weinig gebruikte lijn tussen Epping en Ongar werd een pendeldienst ingezet, die de eerste jaren zelfs met een stoomtrein werd uitgevoerd.

In 1994 viel het doek voor dit deel van de lijn en sinds tien jaar is het een ‘heritage railway’. In de weekenden rijden er historische treinen op een deel van het traject. Naast treinmaterieel beschikt de Epping Ongar Railway over historische bussen en besteedt ze veel aandacht aan de historische stationsgebouwen van Ongar en North Weald. Op beide stations zijn boekwinkels en gelegenheden om iets te eten en drinken te kopen. Op station North Weald staan onder andere een London Transport-stoomlocomotief en een oud metrorijtuig. En op het stationsterrein van Ongar wordt bijvoorbeeld ook een ongeluk herinnerd waarbij een goederentrein voorbij het stootblok reed en aan het einde van de lijn ontspoorde.

Speciale tip: in de tentoonstelling ‘Hidden London’ in het London Transport Museum komt dit traject ook aan bod!

Hoe kom je er met het OV?

Neem de Central Line tot het eindstation Epping. De metro rijdt lange tijd bovengronds! Aan de voorzijde van metrostation Epping verschijnt op gezette tijden een ‘vintage’ dubbeldekkerbus om je naar station North Weald te brengen, vanwaar de stoom- en dieseltreinen vertrekken. Het eerste deel van de spoorlijn, tussen Epping en Epping Forest, wordt momenteel niet meer bereden, omdat er bij de metrohalte Epping niet de mogelijkheid is voor treinen om langs het perron te stoppen en te keren. Vandaar de busdienst tussen metrostation Epping en startstation North Weald: de Epping Ongar Railway heeft van een nood een deugd gemaakt!

  • De dubbeldekkers vertrekken vanaf metrostation Epping (Central Line).

  • Je kunt je ticket online kopen, maar ook aan boord van de bus of op station North Weald.

  • Klik op het geldbriefje om naar de website te gaan waar je meer informatie vindt over de rijdagen en kosten.