Matterhorn-Gotthardbahn

De Matterhorn-Gotthardbahn is een van de mooiste spoorlijnen van Zwitserland: dwars door de Alpen, van Zermatt naar Disentis/Mustér en met een korte, maar spectaculaire zijlijn naar Göschenen. De trein manouvreert door smalle dalen en overwint steile hellingen, allemaal dankzij een smalspoor met scherpe bochten en regelmatig zelfs een tandrad!

Zermatt – Brig

In het westen begint het traject in Zermatt op ongeveer 1600 meter boven zeeniveau. De bekendste trekpleister van dit vakantiedorp is de iconische Matterhorn. Een prachtig uitzicht krijg je vanuit de Gornergratbahn, die tegenover het reguliere treinstation van Zermatt vertrekt.

Als de rood-witte trein van de Matterhorn-Gotthardbahn Zermatt heeft verlaten, wordt de daling ingezet. De lijn volgt het riviertje de Vispa door een ruig en rotsachtig landschap. In het snelstromende water liggen regelmatig enorme rotsblokken die van de hellingen afgebroken lijken te zijn. Soms rijdt de trein even stapvoets en hoor je dat hij verbinding maakt met een tandradspoor. De trein rijdt dan misschien langzamer, maar daalt heel snel!

Als de trein Visp binnenrijdt, is hij bijna 1000 meter gedaald! Onze smalspoorlijn deelt het station met de normaalspoorlijn van de SBB tussen Lausanne en Brig. Vanaf Visp (waar de rivier de Vispa uitmondt in de Rhône) loopt de lijn naar Brig parallel aan de spoorlijn van de SBB. Maar in Brig stopt onze trein niet op het reguliere station, maar op het plein voor het stationsgebouw, tussen de bussen.

Brig – Andermatt

Na Brig begint de lijn langzaam weer te stijgen. De trein volgt nu het dal van de Rhône – dit is breder dan het dal van de Vispa en dat betekent dat het uitzicht weidser is. Als we Oberwald bereiken, zijn we alweer ruim 600 meter gestegen. Hier rijdt de trein tegenwoordig de Furka-basistunnel in, tot Realp. Daarna rijdt de trein, weer in de openlucht, door naar Andermatt.

Er bestaat ook nog steeds een bergtraject over de Furkapas, maar hierover rijden nu alleen nog stoomtreinen met een tandrad. De trein moet namelijk nog eens 700 meter stijgen en sneeuwval maakt het onmogelijk om gedurende het hele jaar via dit bergtraject te reizen! Klik hier voor de website van de stoomtrein.

Andermatt – Göschenen

In Andermatt begint de enige zijlijn van de Matterhorn Gotthardbahn, naar Göschenen. Hemelsbreed gezien ligt Göschenen minder dan tien kilometer van Andermatt, maar wel bijna 350 meter lager. Op dit spectaculaire traject daalt de trein zeer snel door een smal dal met steile rotswanden. Op station Göschenen is het mogelijk om over te stappen op de Gotthardbahn, die met een tunnel diep onder Andermatt doorloopt.

Andermatt – Disentis/Mustér

Vanaf Andermatt gaat de hoofdlijn van de Matterhorn-Gotthardbahn nóg weer verder omhoog, zigzaggend op de berghelling. Bijna 600 meter hoger verschijnt er kort voor station Oberalppass iets ongebruikelijks tussen de bergen: een vuurtoren! Het is een replica van de voormalige vuurtoren bij Hoek van Holland, het einde van de Rijn – om te markeren dat in deze bergen deze rivier ontspringt.

Hier op de Oberalppass is de spoorlijn op zijn hoogste punt. Het kleine stroompje dat je onderweg kunt ontwaren, is de Rijn! Wij reden ’s winters door een sneeuwwoestijn met skiërs, snowboarders en sleërs. Vanaf Sedrun daalt de lijn geleidelijk op weg naar Disentis/Mustér. Dit station heeft een dubbele naam. We bevinden ons namelijk in Graubünden, het kanton waar ook de taal Reto-Romaans gesproken wordt: Mustér is de Reto-Romaanse naam voor Disentis.

Hier in het grootste kanton van Zwitserland is het eindpunt van de Matterhorn Gotthardbahn en het begin van het netwerk van de Rhätische Bahn. Dat staat garant voor nóg meer onvergetelijke treinreizen, waarover je hier verder kunt lezen.

  • Tussen Zermatt en Disentis/Mustér reis je vanaf CHF 46.60. Klik op het icoontje voor meer informatie over prijs- en reistijdindicaties.

  • Je reistijd is bijvoorbeeld 5 uur en 2 minuten met twee keer overstappen. Klik op het icoontje voor meer informatie over reizen naar Zwitserland.

  • Klik op het icoontje voor algemene tips over het boeken van treintickets.