Ooit waren er in Litouwen diverse smalspoorlijnen, vaak aangelegd voor industriële en/of militaire doeleinden. Op slechts één ervan rijden nog steeds treinen: de kleurige rijtuigen van de ‘Siaurukas’ vormen een perfect dagje uit en zijn een mooie manier om meer van het land te ervaren.
Wat is er te doen?
Het smalle spoortje van 750 mm begint in Panevezys, met aansluiting op het reguliere spoorwegnetwerk, en is met een traject van ruim 68 kilometer een van de langste van Europa. Vanaf de opening in 1899 waren er op deze smalspoorlijn vracht- en passagiersverkeer en na de onvermijdelijke daling van passagiersaantallen ontstond er een behoorlijk organische overgang naar (binnenlands) toeristisch gebruik. Het is bijzonder dat deze treinverbinding nog tot aan de millenniumwisseling werd gebruikt voor reguliere reizen!
De ritten die in het seizoen plaatsvinden, vormen een dagretour op een deel van het traject: van Anykščiai naar Rubikiai, waar een ruime pauze is voorzien om te ontspannen aan het meer. De trein beweegt zich langzaam en schokkerig voort en stijgt tijdens de rit zo’n 30 meter. De spoorlijn heet niet voor niets voluit Aukštaitijos siaurasis geležinkelis, ‘Hooglanden-smalspoorlijn’.
Terug op het historische station van Anykščiai kun je op het terrein ook een smalspoormuseum bezoeken. Voor deze tentoonstelling van technische foefjes en wat historisch materieel moet je apart betalen en eerlijk is eerlijk, als er al toelichting wordt gegeven, is die niet in het Engels. Wij troffen wel een gids die enthousiast zijn best deed. Meer de moeite waard zijn de inbegrepen spoorfietsen.
Hoe kom je er met het OV?
Vanuit bijvoorbeeld Kaunas bereik je Anykščiai met een bus van Kautra. Dit is geen stadsbus zoals we in Nederland kennen, maar een touring car die OV voor langere afstanden verzorgt. Er wacht je een moderne bus met zitplaatsreservering, WiFi, stopcontacten – en een ontspannen tour door het land en langs vele houten huizen! Alle reisinformatie over deze langeafstandsbussen in Litouwen vind je op deze website.