De Hongaarse hoofdstad Boedapest beschikt over een uitgebreid OV-netwerk van bussen, trams, metro’s, stadstreinen en zelfs een tandradtrein en een funiculaire! Dit is niet verwonderlijk: de stad is de grootste van Hongarije en was tot de Eerste Wereldoorlog een van de belangrijkste steden in de Oostenrijks-Hongaarse Dubbelmonarchie.
Je weg vinden
De metro van Boedapest bestaat uit vier lijnen die elkaar kruisen in het hart van de stad.
Lijn M1 is een pareltje en een bezienswaardigheid op zichzelf. Het is namelijk oudste metrolijn die op het vasteland van Europa gebouwd werd, namelijk ten tijde van de Dubbelmonarchie! Dit is duidelijk te zien aan de prachtig vormgegeven stations. Die liggen wat dichter bij elkaar dan bij een moderne metrolijn het geval is. De oplettende reiziger merkt ook dat de stations direct onder het straatniveau liggen. Net zoals bij de oudste lijnen in Londen is de M1 gebouwd door een sleuf te graven en die weer af te dekken, niet door te boren, zoals tegenwoordig. De M1 loopt onder het centrum van Boedapest van station Vörösmarty tér naar Mexikói út. In station Deák Ferenc tér bevindt zich een klein museum over de metro van Boedapest. Op dit station kun je ook overstappen naar lijn M2 en M3. Dit station kan daarom met recht het hart van de metro in Boedapest genoemd worden, want het is het enige station dat door drie lijnen aangedaan wordt.
Lijn M2 verbindt station Déli (= ‘zuid’) met station Örs vezér in het oosten van de stad via station Keleti (= ‘oost’). Ook dit station is de moeite waard, maar de wijk eromheen kan iets minder gezellig overkomen. Op station Keleti heb je de mogelijkheid om over te stappen op lijn M4.
Lijn M3 verbindt Újpest-központ in het noorden met Kőbánya-Kispest in het zuiden en loopt grotendeels parallel aan de Donau. Dit is de enige lijn die het prachtige treinstation Nyugati (= ‘west’) aandoet. Dit station werd gebouwd door het bedrijf van Gustave Eiffel, de man van… inderdaad. Station Kálvin tér biedt de mogelijkheid om over te stappen op lijn M4.
De lijnen M2 en M3 zijn geheel aangelegd in de communistische periode. De architectuur spreekt misschien wat minder tot de verbeelding dan die van de M1, maar de stations zijn veel ruimer en praktischer opgezet.
Lijn M4 is aangelegd na de val van het communisme. Deze lijn verbindt station Keleti (de overstap voor lijn M2) met station Kelenföld in het zuid-westen. De lijn is duidelijk aangelegd in de eenentwintigste eeuw.
Een enkele reis in Boedapest kost ongeveer €1,00. Er is ook een breed aanbod van meerrittenkaarten en 'travelcards', bijvoorbeeld voor 24 uur.