Bonn

Toen Duitsland nog verdeeld was in Oost en West, was Bonn de hoofdstad van West-Duitsland. Na de hereniging nam Berlijn, zelf ook herenigd, de rol van hoofdstad weer over. Bonn werd opnieuw een ‘gewone’ stad aan de Rijn.  Gebouwen van bijvoorbeeld de VN bleven wel achter.

Wat is er te doen?

In het historische centrum van Bonn valt onder andere het oude stadhuis in Rococostijl op. In Bonn huist verder een aantal grote musea, niet alleen voor kunst, maar ook voor geschiedenis en wetenschap. Maar de interessantste trekpleister van de stad is toch de korte geschiedenis als hoofdstad van de BRD.

Voor de OV-fans

De stad Bonn ligt aan twee kanten van de Rijn en daardoor ook aan twee spoorlijnen (beide van Koblenz naar Keulen), die binnen de stad niet met elkaar verbonden zijn. Goed opletten dus als je een rondreis plant! Je kunt wel van bijvoorbeeld station Bonn Hbf (op de RE 5 (RRX)/RB 26-lijn) naar station Bonn Beuel (op de RE 8-/RB 27-lijn) reizen met tram 62.

Het tramnetwerk van Bonn is in een bijzondere overgangsfase. Deels is er een tunnel door het hart van Bonn waarbij de trams als metro rijden. Dit heet de ‘Stadtbahn’, aangegeven met een blauwe U. En deels is het nog een reguliere tram die door de straten van Bonn rijdt. Sommige tramlijnen zijn zelfs verbonden met Keulen, waardoor het mogelijk is om ook per tram tussen deze steden te reizen.

Vlakbij Bonn, in Königswinter, is de Drachenfelsbahn, een smalspoorlijn waarop een tandradtrein reizigers naar een prachtig uitzichtpunt brengt.

De netwerkkaarten van Bonn en omgeving vind je op de website van SWB. Ga je veel met het OV reizen tijdens je verblijf? Dan kun je dagkaarten of de Bonn Regio Welcome Card overwegen.

  • Naar Bonn reis je vanaf €19,90. Klik op het het icoontje voor meer informatie over prijs- en reistijdindicaties.

  • Je reistijd is bijvoorbeeld 3 uur en 14 minuten met twee keer overstappen. Klik op het icoontje voor meer informatie over reizen naar Duitsland.

  • Klik op het icoontje voor algemene tips over het boeken van treintickets.