Brussel | Openbaar vervoer

Je weg vinden

De Belgische hoofdstad is de grootste stad van het land en volledig tweetalig. Iedere halte heeft twee namen of wordt met twee accenten uitgesproken. Ook het bedrijf dat het openbaar vervoer in Brussel uitvoert, staat bekend als STIB/MIVB. Zij hebben op verschillende metrostations een fysieke klantenservice, waaronder het metrostation bij station Brussel-Zuid/Midi. Op veel metrostations zijn nog loketten waar je niet alleen kaartjes kunt kopen, maar ook een van de plattegronden van het netwerk kunt krijgen. Geen overbodige luxe!

Brussel heeft namelijk een uitgebreid tramnetwerk met nummers en kleuren. De nummers lijken heel willekeurig, maar weerspiegelen dat Brussel ooit een veel uitgebreider netwerk van trams kende met bijna honderd lijnen. Veel van die lijnen (inclusief de lijnnummers) zijn overgenomen door bussen. Sinds de jaren zestig worden geleidelijk ook metrolijnen aangelegd die (gedeeltes) van tramlijnen overnemen. Een deel van de trams rijdt ‘premetro’ door tunnels in het centrum en daarbuiten boven de grond. Hoewel dus op deze manier tramlijnen verdwijnen, zijn er verschillende plannen om nieuwe tramlijnen aan te leggen. Het is tot slot ook mogelijk om met S-treinen te reizen tussen de stations in Brussel.

Het basisnetplan van STIB/MIVB vind je hier. Om onderscheid te maken tussen de verschillende vervoermiddelen, staat op de uitgebreide kaart een M voor de metrolijnen en een T voor de tramlijnen. De S-trein herken je uiteraard aan de ‘S’…

Op de website van STIB/MIVB vind je ook een beknoptere kaart met alleen de metro en met de trams die als ‘premetro’ rijden. Op deze kaart staan ook de S-trein-routes aangegeven, maar als je echt met de S-trein wilt reizen, raden we je aan de kaart van de NMBS te gebruiken die je hier vindt. Die geeft je meer informatie.

De OV-vloot in Brussel is behoorlijk divers. Er zijn grofweg drie types metrotreinen, van de oranje-koppige rijtuigen die sinds de jaren ’70 werden ingevoerd tot de hypermoderne en stijlvolle CAF-metro’s M6 en M7 van de afgelopen jaren. Ook voor de tramvloot geldt dat je in een modern gelijkvloers voertuig met bruinleren bekleding kunt stappen (bijvoorbeeld in de ‘Flexity’ die je in steeds meer Europese steden tegenkomt), of in een PCC-tram uit de jaren ’70 (bijvoorbeeld op lijn 44).

Voor de liefhebbers van historisch openbaar vervoer hebben we in dit artikel een aantal bestemmingen in Brussel verzameld.

Tickets

Reizen in het Brusselse OV kun je contactloos betalen met je bankpas of smartphone. Je betaalt per enkeltje, maar er geldt een maximumbedrag per dag. Je kunt ook betalen met een OV-chipkaart. In Brussel heet die ‘MOBIB-kaart’. Voor de OV-chipkaart betaal je eenmalig €5, dus voor de incidentele toerist in Brussel zal dit niet aantrekkelijk zijn.

Het is bijvoorbeeld wel interessant om papieren tickets te kopen, zowel voor een enkele reis als voor een hele dag. De kosten van de dagkaart (‘MIVB 1 dag’) zijn gelijk aan het maximumbedrag dat je betaalt met contactloos betalen (stand 2023: €7,50). Wil je ook met NMBS-treinen reizen binnen Brussel? Dan heb je de dagkaart ‘Brupass 1 dag’ nodig (stand 2023: €8,40).

  • Naar Brussel reis je vanaf €21,00. Klik op het het icoontje voor meer informatie over prijs- en reistijdindicaties.

  • Je reistijd is bijvoorbeeld 3 uur en 14 minuten met één keer overstappen. Klik op het icoontje voor meer informatie over reizen naar en binnen België.

  • Klik op het icoontje voor algemene tips over het boeken van treintickets.