Dresden

Februari 1945 is de donkerste maand uit de geschiedenis van Dresden. Geallieerde bommenwerpers vernietigden een groot deel van de historische binnenstad – teveel om allemaal te herstellen. Het centrum van de stad is dus bijzondere een mix van herbouw en nieuwbouw. Je bereikt Dresden rechtstreeks vanuit Nederland met European Sleeper!

Wat is er te doen?

Dresden is de hoofdstad van Saksen: nu een deelstaat van Duitsland, ooit een onafhankelijk koninkrijk. Daaraan dankt de stad tot op heden een kasteel en een paleis, het Zwingerpaleis. Het stijlvolle Dresden is ook beroemd vanwege de vele musea en vanwege de operacultuur, waarvan je bijvoorbeeld kunt genieten in de monumentale Semperoper aan het Schlossplatz.

Zeer iconisch is ook de barokke Frauenkirche aan de Neumarkt. Het herstellen van dit slachtoffer van het bombardement begon pas vijftig jaar na de oorlog. Het voormalige, communistische regime had de ruïne van de kerk als oorlogsmonument achtergelaten op de vrijwel lege Neumarkt. Gezien een gebrek aan geld voor het herstellen van alle oorlogsschade kozen zij er ook voor om hun eigen stempel op het centrum te drukken, met de bouw van het Kulturpalast. Aan de ene kant oogt het gebouw als gedateerde nieuwbouw, maar aan de zijkant bevindt zich – nog steeds! – een enorm kunstwerk met communistische propaganda. Op Neumarkt herbouwt men tegenwoordig alleen nog maar vooroorlogse gebouwen.

Voor de OV-fans

Dresden ligt aan de rivier de Elbe. Een stukje stroomopwaarts van het centrum bevindt zich het stadsdeel Loschwitz, dat een van de rijkste wijken was aan het begin van de twintigste eeuw. Dit is terug te zien aan de infrastructuur – van het ‘Blaues Wunder’, een hangbrug over de Elbe, tot twee bijzondere vervoermiddelen: om de villa’s op de berghellingen te bereiken werd er niet alleen een funiculaire (Standseilbahn) gebouwd, maar ook een zweefbaan (Schwebebahn). Beide zijn nog in gebruik! Lees hier meer over de Standseilbahn en hier over de Schwebebahn.

Liefhebbers van OV-geschiedenis kunnen ook terecht in het Verkehrsmuseum, het Straßenbahnmuseum en Eisenbahnmuseum Dresden-Altstadt. En vergeet niet de reguliere trams en de Dresdner Parkeisenbahn. Het indrukwekkende Hauptbahnhof van Dresden, ook een slachtoffer van het bombardement, is deels gerestaureerd en deels gerenoveerd, maar heeft veel van zijn oude charme behouden.

Verder zijn er in Saksen veel historische spoorlijnen bewaard gebleven. Bijvoorbeeld de Kirnitzschtalbahn, Lößnitzgrundbahn, Weißeritztalbahn en Windbergbahn. In het nabijgelegen Leipzig zijn trams, een spoorwegmuseum, een trammuseum en Museum Feldbahn. Ook Görlitz is tot slot rechtstreeks met Dresden verbonden dankzij de treinen van Trilex. Daarover lees je hier meer!

  • Naar Dresden reis je vanaf €37,90 met dagtreinen. Met de nachttrein van European Sleeper reis je vanaf €49. Klik op het icoontje voor meer informatie over prijs- en reistijdindicaties.

  • Je reistijd is bijvoorbeeld 7 uur en 56 minuten met één keer overstappen. Je reistijd met European Sleeper is 9 uur en 17 minuten rechtstreeks. Klik op het icoontje voor meer informatie over reizen naar Duitsland.

  • Klik op het icoontje voor algemene tips over het boeken van treintickets.