Genua staat bekend om zijn enorme haven, zijn nauwe steegjes én zijn grote hoogteverschillen. Daarom wordt er hier al sinds het eind van de 19e eeuw geïnvesteerd in manieren om de benedenstad en de heuvels met elkaar te verbinden. Nergens anders troffen we zóveel bijzondere vervoermiddelen in één stad. Hypermodern of meer dan honderd jaar oud, stuk voor stuk letterlijk technische hoogstandjes. En allemaal zijn ze inbegrepen in de OV-kaart waar je hier alles over leest!
Liften
Om te beginnen beheert AMT, het vervoerbedrijf van Genua, 14 openbare liften. Overwegend zijn dit standaard metalen cabines. Maar een aantal liften is als ware attractie het bezoeken waard: de Castelletto Levante-lift uit 1909 en Castelletto Ponente-lift uit 1929 zijn niet alleen pareltjes van historische architectuur, maar ze brengen je ook van en naar de Castelletto-esplanade, een oase van rust hoog boven het stadsgewoel – met fantastische uitzichten tot over zee! De ingang van de Castelletto Levante-lift is op de Piazza Portello, de Castelletto Ponente-lift bereik je IN de Galleria Garibaldi (de Garibaldi-tunnel).
De lift Castello D’Albertis – Montegalletto is om een andere reden een bezienswaardigheid. De tocht omhoog begint de liftcabine als een funiculaire, in hoog tempo rijdend op rails door een ruim 230 meter lange tunnel. Vervolgens parkeert hij zichzelf in in een liftschacht, om van zijn rails te wordengetild en de passagiers als een echte lift af te zetten 70 meter hoger. Dit systeem bij uitstek is een wonder van techniek. Het dalstation ligt aan de Via Balbi, op loopafstand van treinstation Piazza Principe.
De Quezzi-lift oogt tot slot meer als een funiculaire: de glazen cabine rijdt heen en weer over rails. Maar formeel is het een lift, omdat er maar één wagon is. Hij werd geopend in 2015 en is voorzien van allerlei technische snufjes, zelfs zonnepanelen! Dit vervoermiddel ligt het meest buiten de gebaande baden. Je bereikt hem met bus 82 vanaf treinstation Brignole naar halte Chiesa Di Quezzi/capolinea.
Klik hier voor de AMT-pagina over de liften met nog meer praktische en historische informatie.
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2024/11/©Treingeluk-1421-300x300.jpg)
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2024/11/©Treingeluk-1420-300x300.jpg)
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2024/11/©Treingeluk-1418-300x300.jpg)
Funiculaires
Verder heeft Genua twee funiculaires. De Sant’Anna funiculaire is de oudste funiculaire van de stad, al werd de originele waterkracht-constructie uit 1891 in de jaren ’70 vervangen door het huidige systeem. De rode treintjes vertrekken vanaf hun dalstation aan de Piazza Portello, nabij het dalstation van de Castelletto Levante-lift.
De Zecca-Righi funiculaire is met een openingsdatum in 1897 niet veel jonger dan zijn eerdergenoemde collega, al werd ook deze constructie meermaals gemoderniseerd. Vooral bijzonder van deze kabelspoorlijn is de lengte. Je bent ruim een kwartier onderweg, overbrugt 1,5 kilometer, stopt regelmatig als een ‘metro’ en klimt onderweg bijna 300 meter! Vanaf het topstation zijn de uitzichten verbluffend én vertrekken er wandelroutes naar de overblijfselen van de vestingwerken van Genua. Verwar deze Righi-spoorlijn overigens niet met de Zwitserse Rigi-spoorlijn, al vieren ze zelf de connectie.
Klik hier voor de AMT-pagina over de funiculaires met nog meer praktische en historische informatie.
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2024/11/©Treingeluk-1431-300x300.jpg)
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2024/11/©Treingeluk-1419-300x300.jpg)
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2024/11/©Treingeluk-1422-300x300.jpg)
Tandradtrein
In het centrum van de stad begint er tot slot een tandradtrein (Ferrovia a cremagliera)! Het dalstation bevindt zich heuvelopwaarts naast treinstation Piazza Principe. De rode trein pendelt hier al sinds 1929 van en naar Granarolo, de treinverbinding zelf is nog ouder en werd in 1901 geopend. De omgeving werd in de tussentijd steeds verder volgebouwd: je passeert vele flatgebouwen op weg naar de heuvels, terwijl de uitzichten over de stad en de zee steeds adembenemender worden naarmate de trein dankzij het tandrad aan hoogte wint!
AMT schrijft in een flyer dat dit “wellicht” de oudste tandradverbinding van Italië is – maar dat is de voor zover wij weten enige andere overlevende, de Sassi-Superga-tram in Turijn, waar je volgende week meer over leest op onze website.
Klik hier voor de AMT-pagina over de tandradtrein met nog meer praktische en historische informatie.
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2024/11/©Treingeluk-1424-300x300.jpg)
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2024/11/©Treingeluk-1425-300x300.jpg)
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2024/11/©Treingeluk-1423-300x300.jpg)
Casella-spoorlijn
Een dagexcursie buiten de stad biedt de Casellaspoorlijn, die vertrekt vanaf station Piazza Manin (bus 49 vanaf treinstation Brignole) en de bergen in klimt. Er worden op dit smalspoortraject zonder uitzondering historische treinen ingezet uit de diverse vloot. Op station Crocetta d’Orero is het Museo Diffuso 24 km gevestigd, dat op zaterdagmiddagen te bezoeken is conform de dienstregeling van een bepaalde treinrit. Op de website van de Ferrovia vind je ook diverse wandelroutes in de fascinerende omgeving van de spoorlijn. Helaas konden wij nog geen rit maken omdat er momenteel werkzaamheden plaatsvinden, maar we komen er zeker voor terug!