Göteborg

Er komt steeds meer bewustheid voor het koloniale verleden en de immense expansiedrift van Nederland. Wist je dat er zelfs Nederlands betrokken zijn geweest bij de stichting van het Zweedse Göteborg?

Wat is er te doen?

Er bestaan verschillende verhalen over de stichting van deze stad in ‘onze’ ‘Gouden Eeuw’ en vooral de omvang van het Nederlandse aandeel is niet onbetwist. In het stadsmuseum van Göteborg – gevestigd in het voormalige hoofdkwartier van de Zweedse Oost-Indië Compagnie – hebben we hoe dan ook niet alleen geleerd dat in het eerste stadsbestuur van Göteborg bijna net zoveel Nederlanders als Zweden moesten zitten, maar ook dat een van de oudste objecten uit de stad een amulet is met een Nederlands briefje erin.

In het centrum van Göteborg is inderdaad meer dan alleen een tintje Hollands te bespeuren, in sommige gebouwen, maar vooral ook in de vorm van de stad. Je kunt nog steeds wandelen langs de bastions langs de vestingsgracht. Göteborg is namelijk gesticht als Zweedse havenstad aan de westkust in een periode waarin de Denen en de Noren het gebied grotendeels in handen hadden.

Nog steeds is Göteborg een belangrijke haven- en industriestad. Volvo kent zijn oorsprong in Göteborg en is daar nog steeds gevestigd, hoewel het bedrijf inmiddels in Chinese handen is. In het Volvomuseum leer je meer over het ontstaan van het bedrijf en vooral ook over de uitvindingen en verbeteringen die op hun naam staan: van de eerste driepuntsgordel tot het eerste boosterzitje ter wereld.

Onze zoektocht naar een oud stadsgedeelte om door te struinen was niet echt succesvol. Wel zagen we op onze tocht hier en daar nog rotspartijen waar de stad om- en overheen is gebouwd. De woningen met een onderverdieping van steen en daarboven verdiepingen van hout worden Landshövdingehus genoemd en zijn kenmerkend voor Göteborg. De wijk Haga komt het dichtst bij wat veel mensen zullen verwachten van een bezoek aan een Scandinavische stad – maar daardoor vind je hier ook veel toeristen.

Voor de OV-fans

De grootste verrassing en attractie van Göteborg was wat ons betreft het zeer uitgebreide tramnetwerk en de diverse vloot. Er wordt verontschuldigend gezegd dat de grond van Göteborg ongeschikt is voor het aanleggen van een metro, maar de realiteit is dat de trams in Göteborg snel en frequent rijden. Eeen wijdvertakt netwerk van trams en ook stadstreinen bedient de stad goed, wat ook blijkt uit het weinige autoverkeer in de stad.

Een speciaal element van het OV-netwerk in Göteborg is het bootnetwerk door de archipel (skärgård). Göteborg heeft ook een trammuseum en historische tramritten te bieden, maar daarvoor moet je je bezoek goed plannen met de informatie op deze website.

  • Naar Göteborg reis je vanaf €59,90. Klik op het het icoontje voor meer informatie over prijs- en reistijdindicaties.

  • Je reistijd is bijvoorbeeld 14 uur en 44 minuten met drie keer overstappen. Klik op het icoontje voor meer informatie over reizen naar Zweden.

  • Klik op het icoontje voor algemene tips over het boeken van treintickets.