Gotthardbahn

In 2016 werd de Gotthard-Basistunnel geopend om de reis via het Gotthardmassief te verkorten. Hoewel het fascinerend is om door de langste spoortunnel ter wereld te reizen, betekent een treinreis door de Gotthard-Basistunnel wel dat de prachtige berguitzichten aan je voorbij gaan.

Wat is er te doen?

Intercity’s en Eurocity’s rijden door de Basistunnel, maar gelukkig wordt het bergtraject nog steeds gebruikt. De Gotthard Panorama Express biedt een luxe ervaring op het traject van Arth-Goldau naar Lugano. Ook deze trein duikt overigens in een tunnel tussen Göschenen en Airolo: net als zijn moderne collega was deze Gotthardtunnel uit 1882 bij de opening de langste ter wereld. Als je de tunnel uitrijdt, ben je aangekomen in het Italiaanstalige kanton Ticino.

Panoramareizen in Zwitserland zijn een onvergetelijke ervaring, maar ze zijn wel prijzig. Net als voor het Bernina-traject geldt dat je de Gotthardbahn ook met reguliere treinen kunt bereizen. Het uitzicht is even prachtig, maar de reis is een stuk goedkoper! Bij het plannen van onze reis was het wel even zoeken naar de treinverbinding die daadwerkelijk ‘bovenlangs’ reed. De trein die je moet hebben voor de Gotthard-Panoramastrecke is de IR26 of IR46 Treno Gottardo van Südostbahn die van Basel of Zürich naar Locarno rijdt. Met koffie-automaat aan boord!

Van Arth-Goldau tot Giubiasco rijdt deze trein hetzelfde traject als de Gotthard Panorama Express. Daarna gaat de PE verder naar Lugano en buigt de IR af naar Locarno. Wil je met de Treno Gottardo reizen maar door naar Lugano? Vanaf Bellinzona of Giubiasco heb je meerdere reismogelijkheden naar Lugano, maar ook hier rijden de meeste treinen van tunnel naar tunnel. De enige treinverbinding die bovenlangs rijdt, net als de PE, is de S90. Vanuit deze trein zie je ver onder je de spoorlijn naar Locarno liggen!

Tip: standaard krijg je in de SBB-reisplanner alleen IC’s en EC’s aangeboden als je bijvoorbeeld van Zürich naar Lugano zoekt. Je kunt via Extended search deze transport types uitvinken zodat je de IR-treinen te zien krijgt.

Op en rond de Gotthardbahn is trouwens nog veel meer bijzonders te beleven. Bijvoorbeeld een stoomrit met de Erlebniszug San Gottardo, een reis van Göschenen richting Visp via Andermatt en de Furka-Basistunnel, een stoomrit op de nabijgelegen Furkabergstrecke, of een reis met de Rigi Bahnen, de eerste bergspoorlijn van Europa. Tot slot kun je een bezoek brengen aan Swiss Railpark Biasca of Bahndepot Erstfeld.