Jungfraubahnen

Rondom het Zwitserse Interlaken is op treingebied van alles te beleven. De onbetwiste top is het netwerk van spoorlijnen dat vanaf station Interlaken Ost de bergen in loopt, naar het letterlijke hoogtepunt, station Jungfraujoch – het hoogstgelegen station van heel Europa op 3454 meter!

Berner Oberland-Bahn (BOB)

Je reis richting de Jungfraujoch begint met de blauw-gele treinen van de Berner Oberland-Bahn. Al sinds 1890 strekken twee meterspoorlijnen zich uit in twee richtingen vanuit Interlaken Ost: naar Grindelwald en naar Lauterbrunnen.

Onderweg naar Lauterbrunnen kun je in het zomerseizoen op station Wilderswil overstappen op de historische tandradbaan naar de Schynige Platte.

Wengernalpbahn (WAB)

Op de eindpunten van de Berner Oberland-Bahn neemt de Wengernalpbahn het over. Vanaf zowel Grindelwald als Lauterbrunnen klimmen geel-groene treinen verder omhoog, tot de spoorlijnen elkaar ontmoeten in Kleine Scheidegg en zo een rondreis vanuit Interlaken mogelijk maken. De verbinding tussen Grindelwald en Lauterbrunnen vormt met ruim 19 kilometer de langste tandradbaan ter wereld! Ook leuk om te weten: de BOB en de WAB hebben sporen met andere breedtes.

Jungfraubahn

In Kleine Scheidegg, de top van de Wengernalpbahn, staat de volgende trein op je te wachten: een rood-gele van de Jungfraubahn, rechtstreeks naar station Eigergletscher. Het is het laatste traject in de openlucht.

In de hypermoderne hal van station Eigergletscher start het laatste deel van de reis met de Jungfraubahn, waar mensen uit de hele wereld op af komen: naar station Jungfraujoch, de (agressief vermarkte) Top of Europe. De trein rijdt door een tunnel naar dit ultieme eindpunt, dat is uitgegroeid van een station tot een soort pretpark, waar van alles te beleven is. Daar staat uiteraard ook een pittig prijskaartje tegenover…

Eiger Express

Voor wie niet per se het hele netwerk wil ervaren of niet per se uitsluitend met de trein wil reizen, is er sinds kort de Eiger Express, een kabelbaan met gondels die van Grindelwald rechtstreeks naar station Eigergletscher zweeft. Dat betekent een snellere route richting station Jungfraujoch en – eerlijk is eerlijk – ook goedkopere arrangementen van Interlaken naar de top.

Ondanks dat is ons advies uiteraard: naar het hoogste station van Europa reis je met de trein! De langzamere reis naar de top biedt je tevens de kans om de historische bouwkunst te ervaren die deze klim naar de top mogelijk maakt, en om optimaal te genieten van de fenomenale uitzichten van deze rondreis.

Lauterbrunnen – Mürren

Naast de kern van het netwerk naar de Jungfraujoch, die zoals gezegd een rondreis mogelijk maakt, zijn er ook diverse uitstapjes mogelijk. Bijvoorbeeld de eerdergenoemde tandradtrein naar de Schynige Platte, en de funiculaire vanuit Interlaken naar de Harder Kulm.

Een bijzonder afwisselende aftakking is de route naar Mürren. Je neemt namelijk eerst de gondelbaan van station Lauterbrunnen naar Grütschalp. Deze kabelverbinding verving in 2006 helaas de funiculaire uit 1891… Vanaf het topstation van de kabelbaan vertrekt de trein naar het autovrije Mürren. Wij reisden nog met de historische rijtuigen uit 1967, maar binnenkort is het ook hier tijd voor vernieuwing, in de vorm van gloednieuwe Stadler-treinen. Nóg verder omhoog kun je vanuit Mürren met de Allmendhübelbahn, die onderdeel is van de Schilthornbahn.

Tickets

Het is mogelijk om voor losse trajecten tickets te kopen via de website van de Jungfraubahnen, in hun kaartautomaten of bij hun loketten. Het kan best een complex geheel zijn, omdat er online vooral allerlei arrangementen worden aangeboden.

Voor het bereizen van alle trajecten is een combiticket eenvoudig én voordelig(er). Het aanbod is afhankelijk van het seizoen. Zo kun je in de winter een Wander- und Schlittelpass aanschaffen voor een redelijk bedrag, al vanaf één dag. In de zomer van 2023 begonnen de combikaarten vanaf drie dagen, dus dan is de prijsinvestering al meteen fikser.

Het grootste deel van het netwerk is het hele jaar in gebruik. Alleen de funiculaire naar de Harder Kulm en de historische Schynige Plattebahn zijn in de winter gesloten. De funiculaire van Mürren naar de Allmendhübel van de Schilthornbahn is dan juist weer in de winter inbegrepen bij sommige tickets…

Let op: sinds de nieuwe dienstregeling is een deel van de trajecten inbegrepen in Interrail en de Swiss Travel Pass! Van Interlaken naar Grindelwald, naar Wengen en naar Mürren. Dit moest begin januari nog verwerkt worden op de diverse websites.

  • Het startpunt van het netwerk is Interlaken Ost, waar onder andere treinen van SBB en ICE's stoppen.

  • Uitgebreide informatie over tickets vind je hierboven.

  • Klik op het geldbriefje om naar de website te gaan waar je meer informatie vindt over de kosten.