Laatst gewijzigd: 4 augustus 2023
Londen is een bruisende stad waar je gemakkelijk met de trein kunt komen vanuit Nederland. Aangezien er verspreid over de hele stad van alles te zien en te doen is, komt het grote OV-netwerk goed van pas. Het OV in Londen valt onder Transport for London (TfL). Zij zorgen voor een samenhangend netwerk.
Ben je geïnteresseerd in de geschiedenis van openbaar vervoer? Lees dan ook dit artikel!
Bussen
De dubbeldekkerbus is een icoon van Londen. De bussen vormen een fijnmazig netwerk over alle grote straten van Londen. De bus is niet de snelste manier om je in Londen te verplaatsen, maar hij komt wel op plekken waar je met het andere vervoer niet komt. En vanuit het raampje kun je genieten van de stad om je heen.
London Underground
De metro is in Londen uitgevonden. Al meer dan 150 jaar rijden er treinen onder de straten van de stad. Iedere lijn heeft een eigen kleur en een eigen naam. In het hart van Londen bestaat er een dicht netwerk van treinen die zeer frequent rijden, vaak iedere 5 minuten. De lijnen lopen door tot ver in de buitenwijken van de stad.
Het design van de metrokaart is minstens zo iconisch als de dubbeldekker. Net als de ‘roundel‘, het logo waarin de stationsnamen staan aangegeven. Op de metrokaart ontbreken de buslijnen (dat zou die kaart onleesbaar hebben gemaakt), maar er staan wel enkele andere bijzondere lijnen op. Meer informatie over de verschillende metrolijnen vind je hier.
London Overground
In aanvulling op de metrolijnen is een aantal reguliere treinlijnen omgebouwd tot de London Overground. Deze lijnen lopen niet door het centrum, maar vormen een soort cirkel om het hart van de stad. In tegenstelling tot wat de naam suggereert, rijden de treinen ook geregeld onder de grond, maar het grootste deel van het netwerk is bovengronds. De treinen rijden minder frequent dan de ‘Undergrond’, ongeveer iedere 15 minuten. Het zijn de oranje lijnen op de OV-kaart.
DLR
De Docklands Lightrail (DLR) is een ander type spoorvervoer. Toen het oostelijke havengebied opnieuw ontwikkeld werd met woningen en kantoren, werd er ook een nieuw vervoerssysteem ontwikkeld. De treinen rijden vanaf de stations Bank en Tower Gateway naar het oosten. Ze zijn vaak onbemand, dus je kunt voorin gaan zitten voor een fascinerend uitzicht! Het zijn de turquoise lijnen op de OV-kaart.
London Cable Car
Je kunt de rivier de Thames oversteken met een brug of door een tunnel, maar je kunt ook deze kabelbaan gebruiken! Het is onderdeel van het reguliere OV-netwerk, maar dan met een spectaculair uitzicht. Deze lijn verbindt het Greenwich Peninsula met de Royal Docks. De naam van de verbinding was tien jaar lang Emirates Air Line, naar de sponsor die een deel van de aanlegkosten voor zijn rekening nam. In 2022 werd de naam gewijzigd naar IFS Cloud Cable Car.
Trams
In het verleden had Londen een uitgebreid tramnetwerk. Dat is geheel vervangen door bussen. Toch zijn er plannen om in verschillende delen van de stad toch weer met trams te gaan rijden. Slechts één van deze plannen is tot nu toe daadwerkelijk gerealiseerd. Wimbledon is een van de termini van het Tramlink-netwerk dat sinds 2000 in gebruik is.
Elizabeth Line
De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan Crossrail, een nieuwe spoorlijn die ondergronds dwars door Londen leidt en ver doorloopt buiten de stad naar het westen (Reading en Heathrow) en oosten (Shenfield en Abbey Wood). De bijbehorende treinen zijn groter en langer dan die van de traditionele Underground en de stations liggen verder uit elkaar. Sinds mei 2022 is de paarse ‘Elizabeth Line’ open, maar het werk gaat door! Je kunt er alles over lezen in dit boek.
Tickets
Voor het OV in Londen heb je een Oyster card nodig. Dit is een OV-chipkaart waarop je van tevoren geld moet laden. Op de stations ga je door poortjes. Daar check je in en, als je op je bestemming bent, weer uit. In de bus werkt het anders: daar check je alleen in door je kaart bij het gele kastje in de bus te houden. Je moet NIET uitchecken, dan betaal je dubbel.
Als toerist kun je een Visitor Oyster card krijgen. Die bestel je online en ontvang je per post, zodat je de kaart (inclusief saldo) kunt gebruiken zodra je uit de Eurostar stapt. Met de Oyster card betaal je voor iedere reis, maar er geldt een maximumbedrag per dag. Zodra je dat bedrag hebt overschreden, zijn je reizen voor de rest van die dag ‘gratis’. Dit systeem heet ‘capping‘. Als je tegoed toch opgeraakt is, dan kun je het aanvullen bij een van de automaten op de stations.
Als je bankpas of creditcard geschikt is voor contactloze betaling, dan is het ook mogelijk om rechtstreeks met je eigen (betaal)pas in te checken. Let op: TfL geeft op haar website aan dat niet alle Nederlandse bankpassen geaccepteerd worden. TfL heeft haar systeem ook geschikt gemaakt voor betaling met mobiele telefoon. Voor actuele informatie kun je je het beste van tevoren oriënteren op de website van TfL. Daar vind je ook een Nederlandstalige folder.