Lötschbergspoorlijn

Zwitserland zou niet het land zijn geworden dat het nu is, zonder de trein. De grootste uitdaging voor vervoer in dit land blijft het passeren van de bergen in de Alpen. In het verleden werden spoorlijnen over de bergen geleid door middel van klimtrajecten en keertunnels. Tegenwoordig worden er ‘basistunnels’ gebouwd om rechtstreeks onder de hoge bergen door te kunnen rijden.

Gelukkig blijven de ‘oude’ bergtrajecten ook in gebruik. Deels omdat het noodzakelijk is dat de plaatsen in de bergen bereikbaar blijven, deels om toeristen het plezier te gunnen van de prachtige uitzichten die deze lijnen bieden.

Wat is er te doen?

Een van deze ‘bergtrajecten’ is de Lötschbergspoorlijn. Deze lijn loopt tussen Spiez en Brig en is gebouwd door de BLS, de Bern-Lötschberg-Simplonmaatschappij. Dit spoorbedrijf wilde een verbinding maken tussen Bern en Brig, waar de Simplontunnel een doorgaande route naar Italië mogelijk maakte. De uiteindelijke Lötschbergspoorlijn werd inderdaad jarenlang bereden door internationale treinen tussen Zwitserland en Italië. Sinds 2007, toen de Lötschberg-basistunnel geopend werd, rijden de Eurocity’s ‘onderlangs’.

De treinen die over de Bergstrecke zijn blijven rijden, worden nog steeds geëxploiteerd door de BLS. Dit is het grootste private spoorbedrijf in Zwitserland geworden en exploiteert veel lijnen in en om Bern, onder andere een deel van het S-bahnnetwerk.

In tegenstelling tot veel andere bergtrajecten heeft de Lötschbergspoorlijn normaalspoor. Andere bergspoorlijnen zijn vaak smalsporig, zodat treinen scherpere bochten kunnen maken en zo sneller stijgen en dalen. Het nadeel van smalspoor is dat er door de wisseling van spoorbreedte vaak geen doorgaande treinverbindingen mogelijk zijn.

Aan de Brig-kant van het traject stijgt de spoorlijn zonder scherpe bochten, door de berghellingen langs het Rhônedal te volgen. Het eerste uitzicht is over dit dal en het industriegebied van Visp. Kort daarna buigt de lijn af naar het noorden en gaat de bergen in. Hij blijft nog stijgen tot de langste tunnel van het traject. Aan de andere zijde van deze tunnel bevindt zich de plaats Kandersteg.

Voorbij deze plaats wordt de daling ingezet met de techniek die ook gebruikt wordt bij smalspoorlijnen: het spoor maakt met ruime keertunnels een bocht van 180 graden en daalt zo af langs dezelfde helling waar de trein eerst hoger reed. Na nog zo’n bocht met een keertunnel rijdt de trein weer in de oorspronkelijke richting, maar nu veel lager op de helling. Bij station Mülenen kun je tijdens de openingsmaanden een uitstapje maken met de Niesenbahn. En bij Spiez, gelegen aan de jadegroene Thunersee, sluit de Lötschbergspoorlijn uiteindelijk aan op het verdere spoornetwerk.

Let op dat je met de RE1 reist! IC’s en EC’s rijden tussen Brig en Spiez via een lange tunnel. Je reistijd is dan slechts 35 minuten, maar je uitzicht aanzienlijk beperkter…

  • Tussen Brig en Spiez reis je voor 40 CHF. Of met een Supersaver Ticket voor 24.80 CHF. Klik op het icoontje voor meer informatie over prijs- en reistijdindicaties.

  • Je reistijd is bijvoorbeeld 1 uur en 8 minuten rechtstreeks. Klik op het icoontje voor meer informatie over reizen naar Zwitserland.

  • Klik op het icoontje voor algemene tips over het boeken van treintickets.