Met de trein naar Estland

Eén van de verste bestemmingen die je in Europa per trein kunt bereiken is Estland, het meest noordelijke van de drie Baltische landen. De infrastructuur is modern, maar de sporen van het Sovjetverleden zijn nog op diverse plekken zichtbaar. Ook anno 2025 zijn de invloeden uit het oosten duidelijk in de cultuur, hoewel het landschap dan weer meer aan Scandinavië doet denken. Een zeer interessante bestemming dus voor een treinvakantie!

Met de trein naar Estland

Een treinreis naar Estland betekent vanuit Nederland momenteel een avontuur van drie dagen. De eerste dag reis je via Berlijn naar Warschau, waar je overnacht. De tweede dag reis je van Warschau rechtstreeks naar de Litouwse hoofdstad Vilnius, je tweede tussenstop. Vanaf daar is het sinds kort mogelijk om in één dag door te reizen tot aan Tallinn in Estland, met het Litouwse LTG Link naar Riga en vanaf daar met het Letse Vivi naar Valga op de grens van Letland en Estland. Hier vind je alle actuele informatie over deze treinroute door de Baltische landen.

Vanaf Valga reis je met Elron, de nationale spoorwegmaatschappij van Estland. Hier vind je hun Engelstalige website, waar je twee weken van tevoren tickets kunt boeken.

Met de trein door Estland

Binnen Estland zijn er grofweg vier treintrajecten, die genoemd zijn naar hun richting (beredeneerd vanuit Tallinn): de lijn richting Valga en Riga is bijvoorbeeld de zuidoost-lijn. Hier vind je de spoorkaart. Rondom Tallinn bestaat er een zonesysteem waarbij je voor bijvoorbeeld €9 een treindagkaart voor alle vijf zones kunt kopen.

De treinvloot van Estland is verrassend: alle treinen zijn van hetzelfde type! Ze kunnen je bekend voorkomen uit Nederland: bijvoorbeeld Arriva en R-Net rijden ook met deze ‘Flirt’-treinen, al zijn de oranje treinen van Elron wat ruimer vanwege het Russische breedspoor. De enige verschillen tussen Estse treinen bestaan tussen diesel en elektrisch, en het aantal rijtuigen. In de treinen is WiFi en bij de zitjes van 4 en 6 stoelen zijn stopcontacten.

Er gelden in Estland vaste prijzen voor de tweede klas en je kunt geen plekken reserveren. Vooraf boeken is dus niet nodig. En, zoals gezegd, niet ver van tevoren mogelijk. Tickets kun je kopen via de website, bij de conducteur, of in de kaartautomaat in de trein: je betaalt dan contactloos en je ticket wordt op je betaalkaart geladen. Bij de automaat hangt een duidelijke instructie.

De conducteur controleert de laatste 4 cijfers van je pas of laat je de kaart opnieuw scannen bij de automaat, om te zien of hij gevalideerd is. Op het station van Tallinn is desgewenst ook een loket, maar je zult meteen worden doorverwezen naar de kaartautomaten in de trein, waar je ook 5% korting krijgt. In onze treinen werd steevast gecontroleerd.

Interrail is aan de prijs voor Estland. Wij hebben volop rondgereisd met losse tickets en waren goedkoper uit dan een One Country Pass zou zijn geweest.

Elron deed ons niet alleen in financieel opzicht iets teveel aan Nederland denken: in de treinen zijn de toiletten verre van schoon, wachtruimtes – laat staan loketten – zijn bijna nergens meer, en als je al toiletten treft op het station, moet je ervoor betalen…

Dat gezegd hebbende: de landschappen van Estland zijn de ruigste en meest interessante van de Baltische landen en dus is een treinreis sowieso geslaagd!

Tip: in Tallinn ben je nog maar een korte bootreis verwijderd van (treinreizen door) Finland! Je leest er binnenkort meer over.

  • Klik op het icoontje voor algemene tips over het boeken van treintickets.

  • Naar Tallinn reis je vanaf €119,89. Dit is exclusief overnachtingen in Warschau en Vilnius. Klik op het icoontje voor meer informatie over prijs- en reistijdindicaties.

  • Je reis omvat drie dagen.