Nachttreinen in Slowakije

Slowakije heeft dankzij zijn strategische ligging veel internationale treinverbindingen, overdag én ’s nachts. Hier stopt treinverkeer namelijk niet als het donker wordt. EuroCity’s en treinen van Regiojet of LeoExpress vertrekken nog laat op de avond in de richting van het Tsjechische Praag en ook ZSSK rijdt midden in de nacht tussen Košice en Bratislava. Dit alles speelt zich af in reguliere rijtuigen op reguliere stoelen. Maar je kunt een nachtelijke reis in Slowakije, internationaal én binnenlands, ook maken vanuit een bed!

Routes

De wegen van nachttreinen in het oosten van Europa zijn ondoorgrondelijk, want de verschillende treinen worden regelmatig in het holst van de nacht gesplitst en gerecombineerd. Zo kun je vertrekken vanuit Berlijn in een EuroNight-coupé naar Boedapest, samen met een treindeel voor Wrocław en een treindeel voor Graz. In het Poolse Wroclaw blijft een treindeel achter en net over de Tsjechische grens wordt er druk gerangeerd: gaat het treindeel naar Graz in Oostenrijk er hier af en komen er treindelen vanuit Warschau en Praag bij die ook naar Boedapest rijden? Het blijft vaak een verrassing tot je ’s ochtends uitstapt.

Gelukkig vind je voor je reis naar of door Slowakije hier een kaart met de diverse opties. Binnen Slowakije rijden nachttreinen via twee verschillende routes: ‘bovenlangs’ via Žilina of ‘onderlangs’ via Zvolen. Let wel, dit is de kaart van de nationale spoorwegmaatschappij ZSSK.

Ook prijsvechter Regiojet rijdt met nachttreinen in de regio, en wel op twee trajecten. Allereerst met slaapcoupés (tot 3 personen) tussen Praag en Split in Kroatië, met tussenstops in onder andere Bratislava en Boedapest. En verder tussen Praag en Košice via Žilina met zowel slaapcoupés als couchettes (tot 6 personen). Je vindt hier gedetailleerde informatie.

Tickets

Het boeken van een nachttreinticket kan via de Engelstalige website van ZSSK. Bijvoorbeeld tussen Košice en Bratislava kun je kiezen uit meerdere nachttreinen en – afhankelijk van de precieze verbinding – reisopties: een stoel, een couchette (4 of 6 personen) of een slaapcoupé (tot 3 personen). Je krijgt in de boekingsmodule een basisticket en -prijs voor het traject, waarna je kunt aangeven of je de reis wilt maken in een couchette of slaapcoupé (‘berth’). Naar rato van minder bedden en meer privacy betaal je een bescheiden supplement. Wij reisden met z’n tweeën in een privécoupé voor totaal zo’n €70. Het is ook mogelijk om alleen een supplement en reservering voor een bed te kopen, als je al een basisticket bezit. Check bij de klantenservice hoe en wat als je met Interrail reist!

Onze ervaring: EN 442 Kosice-Bratislava

Wij reisden met een ZSSK-nachttrein van Košice naar Bratislava. Deze bestond uit één rijtuig met slaapcoupés, dat tot aan Žilina gekoppeld was aan de EN 442 naar Praag, in Žilina midden in de nacht vier uur bleef staan, en daarna gekoppeld aan Express-trein 622 in Bratislava eindigde. Zo konden we een flinke nacht maken.

In onze driepersoonscoupé was een eigen wastafel. Het toilet was aan het einde van het rijtuig. De verpakte croissant en het flesje drinken dat in de coupé op ons wachtten, bleken slechts een welkomstsnack en niet het ontbijt. Voor we onze eindbestemming bereikten, kregen we elk een warme drank en een tasje met sneetjes brood, jam en paté, koek en sap.

Om het uitzicht hoefden we niet te treuren, want we hadden dit traject al eerder bij dag bereisd. Hoe comfortabel deze nachttreinrit ook was: mocht je dit traject maar één keer berijden, ga dan overdag! (En reis je dan met de Express-trein? Zorg voor een zitplaatsreservering!)