Napels | Funiculaires

In een stad zo heuvelachtig als Napels komen funiculaires goed van pas. De stad heeft er dan ook vier, die als regulier onderdeel van het openbaar vervoer goed worden gebruikt!

Funicolare Centrale

De Funicolare Centrale rijdt al bijna 100 jaar heen en weer tussen dalstation Augusteo en topstation Fuga: tussen straten waar het wasgoed aan de balkons hangt, en een wijk met sjieke winkels. Dit traject zou één van de langste en meest gebruikte funiculaires ter wereld zijn! Onderweg zijn er twee tussenstations, waar niet alle treinen stoppen. Op loopafstand van het topstation vind je nog twee funiculaires, de Chiaia en de Montesanto. De Centrale ontleent zijn naam aan zijn positie in het midden van de drie. Je reist met deze funiculaire niet voor het uitzicht, want het traject loopt door een tunnel. Maar de monumentale stationsgebouwen overleefden de moderniseringen van de jaren ’80 en ’90 en zijn nog steeds bezienswaardig. Op het topstation staat bovendien een historisch rijtuig.

  • Dalstation Augusteo ligt aan de winkelstraat Via Toledo. Metrostation Municipio is het meest dichtbij. Topstation Fuga biedt een overstap op Vanvitelli (metro L1). De funiculaire heeft twee tussenstations.

  • De funiculaire hoort bij het netwerk van ANM en valt onder de reguliere OV-tarieven.

  • Klik op het geldbriefje om naar de website te gaan waar je meer informatie vindt over de kosten.

Funicolare di Montesanto

De Funicolare di Montesanto is in meerdere opzichten de interessantste van de stad. Hij vertrekt vanaf dalstation Montesanto, gelegen in een sfeervolle wijk. Hij rijdt als enige een groot deel van het traject in de openlucht, en dat betekent uitzicht! Het topstation ligt bovendien bovenaan de Pedamentina a San Martino (een hele klim!) en bij het Castel Sant’Elmo, waar je nog beter kunt genieten van het uitzicht over de stad en de baai.

  • Dalstation Montesanto is deel van het knooppunt met metrolijn L2 en de twee Linee Flegree. Topstation Morghen biedt een overstap op Vanvitelli (metro L1). De funiculaire heeft één tussenstation.

  • De funiculaire hoort bij het netwerk van ANM en valt onder de reguliere OV-tarieven.

  • Klik op het geldbriefje om naar de website te gaan waar je meer informatie vindt over de kosten.

Funicolare di Chiaia

De laatste van de drie bij elkaar gelegen funiculaires is de Funicolare di Chiaia. Deze werd geopend in 1889 en is daarmee de oudste van de stad. Helaas was hij tijdens ons bezoek gesloten vanwege onderhoud.

  • Dalstation Parco Margherita bereik je via metrostation Piazza Amedeo (L2). Topstation Cimarosa biedt een overstap op Vanvitelli (L1). De funiculaire heeft twee tussenstations.

  • De funiculaire hoort bij het netwerk van ANM en valt onder de reguliere OV-tarieven.

  • Klik op het geldbriefje om naar de website te gaan waar je meer informatie vindt over de kosten.

Funicolare di Mergellina

En dan is er nog de Funicolare di Mergellina, die rijdt tussen dalstation Mergellina aan de kust en topstation Manzoni. Het eindpunt is niet bijzonder bezienswaardig en ook deze funiculaire rijdt grotendeels door een tunnel. Je reist met deze funiculaire – opnieuw – vooral voor de attractie, de monumentale stationsgebouwen en een oud rijtuig, ditmaal tentoongesteld in het dalstation. En vergeet niet om bij het instappen op het topstation even van het uitzicht te genieten!

  • Dalstation Mergellina ligt op loopafstand van station Mergellina (L2). Topstation Manzoni heeft geen stations in de nabijheid. De funiculaire heeft drie tussenstations.

  • De funiculaire hoort bij het netwerk van ANM en valt onder de reguliere OV-tarieven.

  • Klik op het geldbriefje om naar de website te gaan waar je meer informatie vindt over de kosten.