Je weg vinden
Het openbaar vervoer rondom Napels bestaat uit verschillende vervoermiddelen, in handen van verschillende bedrijven. ANM is het voornaamste stedelijke OV-bedrijf. Wanneer lijnen door andere bedrijven worden geëxploiteerd, geven we dat hieronder aan.
Het belangrijkste vervoermiddel voor een verblijf in Napels is de metro. Er bestaan momenteel drie lijnen. Lijn 1 rijdt een soort lus door de stad en stopt bijvoorbeeld bij Duomo (de Dom), Museo (het archeologisch museum) en Garibaldi (het centraal station).
Lijn 2 is een bijzonderheid. Allereerst omdat dit niet echt een metro lijkt: er rijden namelijk ‘gewone’ treinen van Trenitalia op deze lijn, van de types Jazz en Pop. En ten tweede omdat deze lijn de oudste metrolijn van Italië is! Hij werd in 1925 geopend. Ook lijn 2 stopt bij het station en rijdt richting Bagnoli in het westen en richting San Giovanni Barra in het oosten. Lijn 2 brengt je bijvoorbeeld naar (OV-knooppunt) Montesanto en naar Mergellina, aan de boulevard. Op dezelfde sporen rijden er stadstreinen, ook van Trenitalia (aangeduid als ‘MET’), die naar bestemmingen buiten de stadszone gaan, bijvoorbeeld naar Pozzuoli in het westen en naar Pietrarsa ten zuiden van het centrum, waar het nationale spoorwegmuseum gevestigd is.
Tot slot is er lijn 11 van het bedrijf EAV: deze begint aan de rand van de centrumzone en is niet interessant voor toeristen.
Lijn 6 in het centrum is gesloten vanwege uitbreidingswerkzaamheden. Ook de drie tramlijnen van Napels liggen momenteel stil vanwege werkzaamheden. Verder zijn er vier funiculaires, waarover je alles leest in dit artikel.
Het bedrijf EAV werd net al even genoemd. Zij rijden naast met metro 11 ook met bussen en met stadstreinen en regionale treinen in Napels en de wijdere omgeving van de stad. Er zijn twee netwerken van stadstreinen: de Linee Flegree ten westen van de stad met twee lijnen, de Circumflegree en de Cumana. Hiermee reis je bijvoorbeeld naar Pozzuoli of Cuma. En de Linee Circumvesuviana ten oosten van de stad, met vijf lijnen. Voor toeristen is met name lijn 13 interessant, omdat die vanaf stations Garibaldi en Porta Nolana naar bijvoorbeeld de opgravingen van Herculaneum en Pompeï rijdt – en tot aan Sorrento. Je kunt met de Circumvesuviana-lijnen ook letterlijk rondom de Vesuvius reizen, maar dat is dan vooral als bijzonderheid en niet per se voor een ‘panoramatraject’.
Een goed overzicht van alle lijnen vind je op deze kaart. Hierop staan ook de regionale spoorlijnen.
Tickets
Zoals altijd geldt ook voor Napels: er zijn diverse mogelijkheden, tel uit wat voor jouw situatie het meest praktisch (en het meest voordelig!) is.
Voor binnen de stad zijn er losse tickets, dagkaarten en meerdagenkaarten te koop, gewoon in de kaartautomaten. Je kunt ook een OV-ticket kopen als aanvulling op de Naples Pass. Wij weten niet goed wat de voordelen daarvan zijn, het lijkt ook duurder te zijn dan een ‘gewone’ ticket. En voor de automaten blijft een fysieke kaart gebruiksvriendelijker dan een QR-code.
Ga je een dag de stad uit, naar bijvoorbeeld Pozzuoli of Pompeï? Dan kun je voor een klein bedrag losse tickets voor buiten de stadszone kopen in de automaat of aan het loket. Wij hebben zelf geen ervaring met opties als tap&go of tickets via een app.
Als je vaker buiten de stad gaat reizen, is daarvoor voor zover wij weten geen dag- of meerdagenkaart verkrijgbaar. Er is wel de Campania Artecard, die je voor een aantal dagen naar keuze onbeperkt openbaar vervoer geeft én gratis toegang of korting voor culturele activiteiten. Qua prijs een goede deal én ontzorgend, want met deze kaart ben je niet afhankelijk van (gesloten) loketten, (defecte) kaartautomaten of (ontbrekende) tap&go-machines. Je moet wel een app downloaden en daarin regelmatig opnieuw inloggen om toegang te krijgen tot de QR-code. Deze scan je bij de poortjes die daarvoor geschikt zijn of toon je aan een medewerker. Alle informatie over de kaart vind je hier.