Een bijzondere tip voor je stedentrip: wist je dat je vanuit Barcelona op ontdekkingstocht kunt gaan naar de Pyreneeën? Een van de stadstreinen van Rodalies de Catalunya rijdt namelijk rechtstreeks de bergen in, zelfs tot aan Latour-de-Carol over de Franse grens! Bij station Ribes de Freser kun je overstappen voor een bijzondere reis nóg verder omhoog: de tandradtrein naar de Vall de Núria. De Rail Planner van Interrail, Google Maps en onze fysieke spoorkaart kennen deze treinverbinding niet. Het is dus een goedbewaard geheim!



Wat is er te doen?
De blauw-witte trein van de cremallera vertrekt vanaf station Ribes-Enllaç, dat in het verlengde ligt van het Rodalies-station. De reis naar de top duurt 40 minuten, waarin de trein maar liefst 1000 meter zal klimmen! De bordjes die je langs het spoor voorbij ziet flitsen, geven de actuele hoogtemeters aan, in combinatie met Europese plaatsen die op dezelfde hoogte liggen.
Kort voor station Queralbs begint het tandradgedeelte. Vanaf hier is de trein het enige vervoermiddel omhoog naar Núria. De reis door de daaropvolgende kloven is heel indrukwekkend, met het ruige natuurschoon en de grote hoogteverschillen. Wij vonden het uitzicht aan de rechterkant het mooist.
Op het eindpunt tref je in de Vall de Núria een gemoedelijk recreatieoord: in de winter met pistes, in de zomer met wandelroutes en allerhande buitenactiviteiten. De kabelbaan nog verder omhoog naar de Coma del Clot is inbegrepen in je treinticket.



De aanleg begon precies 100 jaar geleden en de lijn kwam in 1931 gereed. Over deze ruim 90 jaar geschiedenis vind je in station Ribes-Vila een tentoonstelling, die voor treinreizigers gratis te bezoeken is. Er staan diverse historische locomotieven en rijtuigen, waarvan je een groot deel mag betreden. De tentoongestelde stoomlocomotief werd nog gebruikt bij de aanleg van de Gornergratbahn! Ook wordt er uitgelegd hoe de tandradtrein technisch functioneert en hoe het traject is opgebouwd. De langste tunnel van het traject werd in 2006 geopend om de spoorlijn uit veiligheidsoverwegingen te verleggen.
Een deel van de huidige vloot bestaat uit Zwitserse rijtuigen die voorheen op de Matterhorn-Gotthardbahn werden ingezet. Nu komen ze in actie voor speciale ritten, maar wij zagen ze ook hartje winter rijden voor regulier passagiersvervoer. Je zult onderweg ook koelwagens zien staan, die worden gebruikt om de autovrije vallei te bevoorraden.



Het is mogelijk om via de Camí Vell, het oude pelgrimspad, door de rotsige vallei terug naar beneden te wandelen.
De rechtstreekse R3 van diverse stations in Barcelona naar Latour-de-Carrol stopt in Ribes del Freser, het overstapstation voor de tandradtrein.
Het wordt geadviseerd om vooraf online tickets te boeken. Je kiest daarvoor specifieke reistijden. Deze kun je eventueel op de dag zelf wijzigen in de daarvoor bestemde machine. Er zijn op de stations ook kaartautomaten, loketten en gratis toiletten aanwezig.