Internationale treinen winnen in rap tempo aan populariteit, zo berichtte NOS Nieuws recentelijk nog: de kaartverkoop van NS International is hoger dan vóór corona. Ook naar Parijs reizen steeds meer Nederlanders met de trein. Wij geven hen groot gelijk: Eurostar (voorheen Thalys) is dé manier om snel en ontspannen aan je Parijs-vakantie te beginnen: een zeer frequente dienstregeling en geen douanecontroles. Extra voordeel: je koffer met hippe outfits of lijvige reisgidsen mag mee zonder bij te betalen! Hoog tijd dus voor ons om een serie artikelen aan deze geliefde bestemming te wijden.
Wat is er te doen?
De stad van het licht en de liefde vult de bibliotheekplanken op de afdeling reisgidsen. Architectuur, kunst en culinaria heeft Parijs immers te over! Wandelend door de verschillende arrondissementen zie je op hoeveel verschillende terreinen de stad stijlvol en toonaangevend is en is geweest.
Het is handig om vooraf op een plattegrond te markeren wat je wilt zien en doen, zodat je je enigszins efficiënt door deze uitgestrekte stad kunt verplaatsen, maar je ook ruimte houdt voor spontane belevenissen. En wil je bovenop de Eiffeltoren staan? Boek dan tot maanden van tevoren online je tickets.
Wij selecteerden voor dit artikel drie van onze persoonlijke hoogtepunten van Parijs: op het gebied van architectuur, op het gebied van stedenbouw en op het gebied van geschiedenis.
Opéra national
Musée Carnavalet
Musée des égouts
Ook als je geen liefhebber van opera bent, is de Opéra National een indrukwekkende bestemming. Overdag kun je namelijk, eventueel met een audiotour, de pracht en praal van dit Parijse icoon verkennen. Deze plek om te zien en gezien te worden vormde overigens ook een inspiratie voor The Phantom of the Opera!
Parijs is de thuisbasis van veel beroemde parfummerken, maar onze tweede bestemming heeft een heel ander luchtje: in het Musée des égouts de Paris bevind je je in het werkende riool van Parijs. De bouw en verbetering van de riolering betekende een grote doorbraak voor de levensstandaard van de Parijzenaren. Tijdens je bezoek leer je meer over de stedenbouwkundige ontwikkeling van Parijs en kun je je iets meer voorstellen bij de leefbaarheid van deze wereldstad in het verleden.
Maar de meeste context van de ontwikkeling van Parijs krijg je door een bezoek aan het Musée Carnavalet. Je krijgt behoorlijk veel informatie voor je kiezen, dus trek genoeg tijd uit voor dit museum. Behalve schilderijen vind je hier complete interieurs en zelfs een winkelgevel! Het meest indrukwekkend vonden wij de bescheiden expositie met de bezittingen die Louis XVI, Marie-Antoinette en hun gezin gebruikten tijdens hun gevangenschap. Overigens is het wel belangrijk om kritisch stil te staan bij de verhalen die niet in het museum worden verteld, bijvoorbeeld over de diverse revoluties en over de Tweede Wereldoorlog.
Voor de OV-fans
Parijs heeft één van de drukste OV-netwerken van de wereld. Je kunt je hier verplaatsen met de bus, de funiculaire, de tram (buiten het centrum), de RER, en natuurlijk met de ‘métro’.
De Parijse metro stamt uit 1900 en is één van de architectonische symbolen van de stad, vooral vanwege de invloed van Art Nouveau. Desondanks wordt er niet heel veel aandacht aan dit erfgoed besteed. Er is geen OV-museum (meer) en hoewel er hier en daar op stations wat informatiebordjes staan om stijlkenmerken te duiden, zijn de teksten slechts in het Frans geschreven. Het is af en toe wel mogelijk om een (Franstalige) tour te volgen bij Ademas.
In het Musée des Arts et Métiers wordt op de transportafdeling wat aandacht besteed aan het Parijse metrosysteem. Ook vind je hier bijvoorbeeld modellen en bewegende beelden van historische trams.
Maar de beste manier om je te verdiepen in het Parijse OV, is toch om het te gebruiken, liefst onder begeleiding van een van de boeken die je gelukkig wel verdiepende informatie kunnen bieden over geschiedenis, architectuur en materieel.
In dit artikel lees je meer over het openbaar vervoer in Parijs.
Funiculaire de Montmartre
Métro de Paris
Musée des Arts et Métiers