Op het Italiaanse schiereiland – de laars – liggen de belangrijkste steden langs de kust. In het binnenland vind je het Apennijnengebergte. Voor de ontwikkeling van de spoorwegen in Italië betekende dit dat er eerst lijnen langs de kust ontstonden. Pas later kwamen er trajecten die de Apennijnen overstaken, zoals de route tussen Florence en Bologna. Deze is zo belangrijk, dat hij maar liefst drie keer gebouwd is!
Wat is er te doen?
De oudste spoorlijn, uit de 19e eeuw, was enkelsporig en liep vanuit Bologna met veel bruggen en korte tunnels over de bergen. Bij het plaatsje Pistoia sloot de lijn aan op de bestaande lijn naar Florence. De lijn werd in 1864 geopend en bestaat nog steeds. Met regionale treinen kun je de tocht door de Apennijnen maken, als je overstapt in Porretta Terme. In Pistoia vind je als extra een museum waar historisch spoorwegmaterieel verzameld wordt. Helaas was het niet geopend toen wij er waren, maar door het hek waren mooie treinen te zien. Op dit traject rijdt af en toe ook de historische trein ‘Porrettana Express‘.
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2023/04/©Treingeluk-854-300x300.jpg)
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2023/03/©Treingeluk-775-300x300.jpg)
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2023/03/©Treingeluk-774-300x300.jpg)
De bochtige, enkelsporige lijn voldeed al snel niet meer qua capaciteit. Plannen voor een kortere, dubbelsporige lijn werden gemaakt aan het begin van de twintigste eeuw. Toch duurde het tot 1934 voordat de lijn gerealiseerd werd. Dit omdat er een lange tunnel gemaakt moest worden om de spoorlijn lager en met minder bochten door het gebergte te leiden. Deze lijn was ongeveer een kwart minder lang en de reistijd werd nog veel korter dan op het originele traject, ook door betere locomotieven. Ook deze lijn is nog steeds actief en wordt zowel door regionale treinen als intercity’s bereden. Een overstap in Prato is nodig om tussen beide steden te reizen.
Aan het einde van de twintigste eeuw vond er een nieuwe belangrijke ontwikkeling van het Italiaanse spoorwegnet plaats: de komst van hogesnelheidslijnen. De belangrijkste lijnen (Milaan – Bologna, Florence – Rome – Napels) lopen opnieuw van noord naar zuid, en zijn met elkaar verbonden door een nieuwe lijn tussen Bologna en Florence. In 2009 werd dit traject geopend. Het loopt vrijwel geheel onder het gebergte door in lange tunnels. Voor het uitzicht kies je deze verbinding niet, maar de spoorlijn heeft er wel voor gezorgd dat niet alleen de reistijd tussen Bologna en Florence nog korter werd, maar ook de reistijd tussen de andere grote Italiaanse steden. Het traject wordt dan ook zeer druk bereden.
De drie trajecten tussen Florence en Bologna zijn niet alleen een interessante illustratie van de Italiaanse spoorweggeschiedenis. Ook de verschillende reisopties die je binnen Italië tegenkomt, zijn vertegenwoordigd: met regionale stoptreinen, met een intercity, met een Frecciarossa van Trenitalia of juist met hogesnelheidsconcurrent Italo! We gebruikten de reis van Florence naar Bologna dan ook voor de vergelijking van prijzen en reistijden die je hier vindt.