Na de Tweede Wereldoorlog werd Stockholm grondig gerenoveerd: oude gebouwen werden gesloopt, de ‘ouderwetse’ tram verdween uit het straatbeeld en de metro kwam. Inmiddels heeft Stockholm een geïntegreerd netwerk van metro-, tram- en lokaalspoorlijnen. Er zijn ook bussen en veerponten die allemaal deel uitmaken van het Stockholmse OV.
Je weg vinden
Het OV in Stockholm wordt verzorgd door het bedrijf SL. Je vindt hun klantenservice bijvoorbeeld op het centraal station van Stockholm. Hier kun je tickets kopen en informatie krijgen, zoals papieren kaarten van het OV-netwerk.
Op de belangrijkste OV-kaart staan de metro- en tramlijnen, en ook de spoorlijnen van de zogenaamde Pendeltåg voor forenzen. Iedere lijn heeft een kleur en een nummer. Lijnen met verschillende nummers maar dezelfde kleur (zoals de ‘groene’ metrolijn 17, 18 en 19) rijden in het centrum hetzelfde traject, maar gaan naar verschillende buitenwijken. Op de nummers hoef je alleen te letten als je verder buiten het centrum reist (zoals wij, toen we de plaatselijke IKEA opzochten).
Op de SL-kaart wordt een aantal heel verschillende OV-lijnen in één categorie tram / light rail ingedeeld. Toen het tramnetwerk in het centrum van Stockholm in 1967 tot een einde was gekomen, bleven er binnen de stedelijke regio twee lijnen bestaan: de Nockebybanan (tram 12) en de Lidingöbanan (tram 21). In het nieuwe millennium komt de tram langzaam terug: eerst binnen de stedelijke regio met de Tvärbanan (tram 30/31), die regelmatig wordt uitgebreid, en daarna ook weer binnen het centrum met Spårväg City (tram 7).
De lijnen 25/26 en 27/28/29, door SL aangeduid als ‘light rail’, zijn in wezen lokaalspoorwegen en gaan terug tot de 19e eeuw. De Saltsjöbanan (lijn 25/26) heeft normale spoorbreedte, de Roslagsbanan (lijn 27/28/29) rijdt op smalspoor. Let op: de Saltsjöbanan vertrekt normaal gesproken vanaf Slussen in het centrum, maar door werkzaamheden is de verbinding voor onbepaalde tijd opgebroken. Het startpunt van de lijn is nu bij Henriksdal. Dit staat niet op de SL-kaarten aangegeven!
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2022/10/©Treingeluk-583-300x300.jpg)
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2022/10/©Treingeluk-582-300x300.jpg)
![](https://www.treingeluk.nl/wp-content/uploads/2022/10/©Treingeluk-587-300x300.jpg)
Tickets
Een OV-reis in Stockholm kun je contactloos betalen met je bankpas of smartphone als je een enkele reis wilt maken. Je kunt ook een app op je mobiel installeren (SL journey planner and tickets) die tevens als reisplanner fungeert. Met deze app kun je ook dagkaarten kopen die 24 uur geldig zijn of zelfs meerdere dagen.
Een alternatief voor de app is de SL smart card, een soort OV-chipkaart. Je moet er eenmalig een klein bedrag extra voor betalen, maar daar staat tegenover dat de kaart herbruikbaar is: goed bewaren dus voor je volgende bezoek aan Stockholm!
Let op: het OV in Stockholm is niet goedkoop, maar je kunt er overal mee komen. Een reispas voor meerdere dagen is zeker de investering waard als je er veel op uit gaat, want de stad is behoorlijk uitgestrekt. Stockholm kent geen zonesysteem: je ticket/reispas is geldig in de gehele stad en het gebied er direct omheen.
Liefhebbers van historisch OV kunnen terecht in het OV-museum, een rit maken met de Djurgårdslinjen, en deze winkel bezoeken.