Treinrondreis Corsica

Corsica is een uniek eiland. Het hoort bij Frankrijk, maar ligt geografisch veel dichter bij Italië. Een groot deel van het eiland bestaat uit bergen en ruige natuur – en met de trein ga je hier dwars doorheen! En wat Corsica nog geschikter maakt voor een treinrondreis: met de ‘Pass Liberta’ kun je een week lang voor slechts €50 onbeperkt treinreizen op het eiland.

Van thuis naar Bastia

Als je met de trein naar Corsica wilt reizen, kan dat op verschillende manieren. Hier lees je er meer over. Voor deze treinrondreis adviseren we je om naar Genua te reizen en vanaf daar over te varen naar Bastia. Je kunt deze rondreis natuurlijk ook omdraaien en in Ajaccio beginnen!

De havenstad Bastia was de hoofdstad van Corsica toen het eiland bij Genua hoorde. De stad doet dan ook erg Italiaans aan. Het heeft een sfeervol oud centrum met een benedenstad en een hogergelegen citadel. In het midden daarvan ligt het voormalige gouverneurspaleis, waarin tegenwoordig een museum is gevestigd. Archeologische vondsten, kunst en praktische voorwerpen zijn verweven om de geschiedenis van Bastia (en Corsica) te vertellen. Aan de horizon zijn de eilanden Capraia, Elba en Pianosa te onderscheiden.

Terug in de benedenstad struin je over l’Aldilonda of de kademuren naar de twee vuurtorens, van kerk naar kerk, of door het uitgebreide winkelaanbod. Mis het fantastische aanbod en de enorme bollen ijs bij Paoli niet! Met smaken als kastanje, maquis en honing is deze stop een goede introductie voor je reis op Corsica.

Van Bastia naar Corte

Vanuit Bastia start je rondreis per trein over het meterspoornetwerk van de CFC, de Corsicaanse spoorwegen. Kies een goede plek in de trein: wij adviseren om in de rijrichting links te gaan zitten. Het eerste stuk van het traject lijkt dat nog niet zo interessant, want het uitzicht bestaat uit een industrieterrein… Op de meeste haltes stopt de trein alleen op verzoek. Algauw zie je echter waarvoor je gekomen bent, als de trein voorbij station Casamozza de bergen in duikt en langzaam begint te klimmen. Slingerend gaat de trein tussen de landbouwgebieden door en mindert soms ook vaart om toeterend een verdwaalde koe van het spoor te jagen.

Stap uit in het pittoreske Corte, nóg een voormalige hoofdstad, namelijk gedurende de korte periode waarin Corsica onafhankelijk was onder leiding van Pasquale Paoli. Zijn standbeeld siert nog trots het gelijknamige plein en ook de plaatselijke universiteit draagt zijn naam. De belangrijkste bezienswaardigheid van Corte is de citadel, waar na de verovering door de Fransen lange tijd een garnizoen was gevestigd om Corsica te ‘verdedigen’. Je krijgt toegang tot de burcht (en de bijbehorende uitzichten) vanuit het Musée de la Corse, waar ook (voornamelijk antropologische) tentoonstellingen over het eiland te zien zijn. Bijna alle informatie is in het Frans. Corte heeft het enige fort op Corsica dat niet aan de kust ligt. Misschien beweren boze tongen daarom wel dat deze citadel vooral bedoeld was om binnenlandse opstanden te voorkomen…

Van Corte naar Calvi

Voor onze volgende etappe neem je de trein eerst een stukje terug naar Ponte Leccia. Gelukkig is dit het mooiste deel van het traject en het geeft je de kans om ook aan de andere kant van de trein van het uitzicht te genieten!

In Ponte Leccia stap je over op de enige zijlijn van het netwerk: de trein naar L’Île Rousse en Calvi. Let op met plannen, want deze trein rijdt slechts enkele malen per dag. Heb je de keuze, ga dan aan de rechterkant van de trein zitten. Het traject naar L’Île Rousse loopt opnieuw door de bergen, maar het uitzicht is nóg spectaculairder. Er zijn maar weinig tunnels en de trein slingert door talloze bochten en insnijdingen om het gebergte te overwinnen. Als de afdaling ingezet wordt, zijn de uitzichten fenomenaal: diepe valleien en zelfs de zee! Die is hier te zien omdat het spoor zo hoog ligt – in werkelijkheid kronkelt de trein nog ruim een uur tot hij de kust bereikt bij L’Île Rousse. Wij zijn hier alleen overgestapt, maar je zou ook een langere tussenstop kunnen inbouwen.

Vanaf L’Île Rousse rijden er frequenter treinen naar Calvi: dit traject staat ook wel bekend als de Tramway de la Balagne. De route volgt de bochtige kust. Afwisselend krijg je rotsen en stranden te zien, tot het schilerachtige Calvi opdoemt aan de overzijde van de baai: het historische centrum ligt op een rots die uitloopt in zee. Hier lig je op een mediterraans zandstrand, met links de vesting van Calvi, rechts besneeuwde bergkammen – en af en toe boemelt achter je een trein voorbij!

Van Calvi naar Vizzavona

De volgende etappe begint met de terugreis naar Ponte Leccia via L’Île Rousse. Hoewel je dit traject al eerder bereisd hebt, is het zó mooi dat niemand bezwaar zal hebben tegen een encore. In Ponte Leccia stap je over op de trein die je, via Corte, naar Vizzavona brengt. De trein stijgt weer flink en het landschap verandert opnieuw: lavendel maakt plaats voor wilde allium, koeien staan hier als berggeiten op de steilste hellingen. De natuur wordt ruiger en ruiger en je krijgt meer bossen en watervallen te zien.

Dit is ook de reden om in Vizzavona uit te stappen. Dit kleine station in het hart van Corsica is het hoogstgelegen station van het eiland en een ideale plek om een wandeling te maken door de natuur. Toeristen worden hiernaartoe gelokt om een bezoek te brengen aan de ‘Cascade des Anglais’. Deze waterval is beslist fraai, maar de route ernaartoe (deel van de GR20) is minstens zo mooi.

Van Vizzavona naar Ajaccio

Helaas is de laatste etappe alweer aangebroken. We hebben bewust de meest onvergetelijke tot het laatst bewaard! De reis van Vizzavona naar eindpunt Ajaccio is namelijk – zo mogelijk – nog spectaculairder dan wat er tot nu toe al te zien was vanuit de trein en behoort wat ons betreft tot een van de mooiste treinreizen die je in Europa kunt maken. Neem, als je de keuze hebt, plaats aan de rechterkant van de trein.

Direct na station Vizzavona rijdt de trein een tunnel in. Aan de andere kant ervan zijn de bergen bijzonder steil en gekarteld. De begroeiing is hier ruig en ondoordringbaar en op grote delen van het traject zie je weinig tot geen sporen van mensen. Ajaccio ligt aan de voet van dit gebergte. Alleen de laatste kilometers van de lijn rijd je weer in de stad.

Ajaccio ligt, net als de andere grote plaatsen Calvi en Bastia, aan de zee en is de huidige hoofdstad van Corsica. Hier zie je besneeuwde bergtoppen en palmbomen tegelijk. Het kan je niet ontgaan wat – of liever gezegd, wie – hier de grootste attractie is: Napoleon Bonaparte werd in Ajaccio geboren. Het stijlvolle familiehuis kun je bezoeken. Zelfs de draagstoel waarin zijn moeder zich naar huis haastte toen de bevalling begonnen was, is hier tentoongesteld! Je kunt ook vanaf de Place de Gaulle bus 5 van Muvistrada nemen naar het eindpunt, waar je een wandeling kunt maken over de rotsen rond de Tour de la Parata, een overblijfsel van de Genuese heerschappij. Voor de kust liggen de Îsles Sanguinaires.

Van Ajaccio naar…

Vanuit Ajaccio vertrekken veerboten naar Frankrijk, vanwaar je de trein terug naar huis kunt nemen. Maar waarom zou je deze reis niet nog wat verlengen? In het zuiden van Corsica ligt Bonifacio: niet bereikbaar per trein, maar wel met boottours vanuit Ajaccio.

Je kunt ook, als je de smaak van het eilandhoppen te pakken hebt gekregen, met een veerboot doorvaren naar Sardinië. Deze bestemming staat, sinds onze reis door Corsica, nog hoger op ons verlanglijstje!