Boekentip

Titel: Hidden London
Auteurs: Chris Nix, Siddy Holloway en David Bownes met Sam Mullins
Taal: Engels

Het metronetwerk van Londen is het oudste ter wereld. De eerste ondergrondse trein reed al in 1863 op de Metropolitan Railway tussen Paddington en Farringdon. Sinds die tijd is er veel veranderd aan het netwerk. Nieuwe lijnen, uitbreidingen van lijnen en nieuwe stations kwamen erbij.

Soms raakte een deel van het netwerk buiten gebruik. Stations die niet rendabel bleken, werden gesloten. Andere stations werden verplaatst om het overstappen op nieuwe lijnen mogelijk te maken. Zijtakken van het netwerk werden soms ook gesloten of verlegd om verlenging mogelijk te maken. Stations en lijnen die zo buiten gebruik raakten, bleven onder de grond vaak gewoon liggen, afgesloten voor het gewone publiek en verstopt onder straten en gebouwen.

Het London Transport Museum heeft een tentoonstelling samengesteld over dit verstopte OV-erfgoed: Hidden London. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling verscheen dit boek. In Hidden London worden tien verschillende voorbeelden besproken van gesloten stations en gesloten lijnen. Van King William Street, een station dat al sinds 1900 gesloten is, tot Euston, een belangrijk knooppunt van ondergrondse lijnen dat tientallen keren uitgebreid en aangepast is aan de veranderende tijden. Het boek eindigt hier omdat één van de oorspronkelijke bovengrondse stationsgebouwen binnenkort gesloopt wordt voor een nieuwe uitbreiding van het treinstation.

Onderweg stopt het boek nog in Down Street, een station dat na zijn sluiting in 1932 een tweede leven kreeg als bunker in de Tweede Wereldoorlog. Ook het traject van Epping naar Ongar wordt besproken. Dit weinig gebruikte uiteinde van de Central line werd gesloten omdat het niet rendabel was. Het loopt dan ook door het platteland buiten Londen. Nu is het in gebruik als museumspoorlijn.

Overigens kunnen ook stations in hartje Londen onrendabel zijn: Aldwych lag aan een zijlijntje van de Piccadilly line. Het was nooit een succes, maar werd daadwerkelijk gesloten toen de kosten voor modernisering te hoog bleken. Dit station verdient nu zijn geld als filmlocatie!

Al met al een zeer informatief boek boordevol prachtige illustraties.